Första pocketpaketet skickat


Idag har jag lagt det första bokpaketet i pocketkedjan på brevlådan. Jag valde länge och väl innan jag kunde bestämma mig för vilken ny bok jag skulle köpa och vilken i min digra pocketsamling jag skulle skicka vidare. Hoppas att min pocketkedjevän blir nöjd med mina val.

Just nu läser jag som sagt Igelkottens elegans. Det är en saktmodig o ganska filosofisk berättelse som handlar om Renée och Paloma.
Renée är portvakt i det fina huset. Bakom den schablonbild av vresig tant som hon visar upp för världen döljer sig en finsmakare som kan mer än de flesta om konst, litteratur och filosofi och som ständigt utmanas att lära mer och nytt.
Paloma är en överbegåvad tolvåring som bor i en av de fina våningarna i samma hus tillsammans med föräldrar och en syster. Paloma anser att hon redan har sett igenom allt som hör till detta livet och hon planerar drastiska saker till sin trettonårsdag.
Jag har kommit ungefär en tredjedel in i berättelsen. Jag läser en kort stund varje dag. Historien kräver nämligen långsamhet och eftertanke eftersom varje kapitel innehåller den typ av tankar och filosofiska frågor som även tvingar mig att stanna upp och fundera över hur jag ser på världen och mitt liv. Jag gillar att bli utmanad av det jag läser. Därför läser jag vidare i Igelkottens elegans med nyfikenhet och låter läsningen ta den tid som behövs.
2 responses to “Första pocketpaketet skickat

Kommentera

