Borta bäst växer mot slutet


Nej, jag tyckte inte alls om den första halvan av Sara Kadefors historia om den förvirrade Sylvia som rymt från sitt liv och lever som påhittig hemlös i sin bil. Jag kunde inte ta henne på allvar. Jag trodde inte på hennes lösningar av de praktiska problem som hon ställdes inför och mailen hon skickade var helt enkelt för mycket för att vara trovärdiga. Det tog mig halva boken att förstå att det här är en skruvad berättelse som i varje mening balanserar mellan allvar och komik.

Sara Kadefors kunde ha förlorat mig under bokens första halva. Bara min envishet höll mig kvar, den och min motvilja mot att lämna en bok halvläst. Vissa berättelser kräver envishet och hårt arbete, det vet jag sedan länge. Och för den läsare som står ut till slutet är belöningen oftast värt arbetet.
Med Borta bäst är jag osäker. Jag var nöjd när jag hade knäckt koden och förstått berättelsens väsen. Men Sylvia blev aldrig riktigt intressant. Den narkotikalangande Lisbeth däremot, henne skulle jag gärna läsa en roman om.
One response to “Borta bäst växer mot slutet

  • itsallaboutmesbooks

    Exakt! Min medskribent i bloggen och jag läste den här boken härom månaden och fann Sylvia högst ointressant. Kall och tom. Vi väntade hela tiden på en twist, vändning eller förklaring som aldrig kom. Vi gav den en tvåa. Eller, jag gav den 2.5 för att den ändå fick mig att vilja läsa den till slutet.

Kommentera

