Vi måste prata om Kevin

Ni som har små barn, läs inte den här boken. Inte ännu. Den kommer att skrämma livet ur er.

Jag har stora barn och ändå blev jag då och då tvungen att lägga ner boken på bröstet och andas. För Evas berättelse om sonen som hon inte lyckas hitta fram till någon enda gång under hans uppväxt väcker tankar och oro hos mig som är svåra att vifta bort. Jag blir tvungen att tänka tillbaka. Hur gjorde jag? Hur gjorde jag inte? Vad kände jag? När ungarna och jag krockade. När jag inte förstod mig på dem.

Sedan läser jag Maria Trädgårdhs intervju med författaren Lionel Shriver och inser att hon också blev rädd. Rädd av det hon skrev. Så rädd att hon faktiskt bestämde sig för att hon inte skulle ha barn.

Eva sliter med sin unge och för sin unge. Ändå slutar det så fasansfullt. Ja, det är klart att vi måste prata om Kevin.

Kommentera

