När är kriget slut?

Det finns ett citat slutet av Morgan Allings bok som förföljer mig. Han har berättat hela sin historia och nu spekulerar han kring hur hans bakgrund formade den han blev:

Att jag i hela mitt liv känt det som om socialtanten i den gröna Saaben sitter på min axel och väntar på att det ska gå åt helvete för mig har gett mig kraft att gå mina egna vägar. Kanske är det hon som är anledningen till min revanschlystnad?

Socialtanten i den gröna Saaben. Det var hon som lurade Morgan att hon skulle ta honom med till hans riktiga pappa men istället körde honom till ännu ett barnhem. Då hade han tillbringat de första åren av sitt liv tillsammans med sin alkoholiserade mamma och hennes suparkompisar. På bänkar runt Brunnsparken och i olika lägenheter, Han och lillebror hade varit på Vidkärrs barnhem flera gånger medan mamma Käthe vilade sin korta nerver.

Från barnhem till fosterhem

En dag placerades de utan förklaring i en familj där pappan Kjell-Åke slog Morgan så fort han fick tillfälle och till slut fick han flytta igen. Plötsligt och återigen utan förklaring flyttades han bort från lillebror och nya vänner till Kjell-Åkes syster Inga-Britt och hennes familj. Där trivdes han men nu var det alltså dags igen. Det talades om barnhem. Morgan vägrade och rymde. De vuxna tystnade. Morgan slappnade av. Å just som han tror att han vunnit är den gröna Saaben tillbaka på gårdsplanen:

– Jag har pratat med den pappa, Morgan, säger socialtanten.

-Vad? Min pappa? viskar jag förvånad.

-Din biologiska pappa. Sven.

Sven. Jag minns honom knappt, men jag har tänkt mycket på honom.

-Vad är det med min pappa?

-Jo, säger socialtanten, jag har pratat med honom och vi undrar om du vill bo hos honom. Bara nån vecka för att se hur det går. Vad tror du om det?

Ska jag få träffa min pappa? Ilskan förvandlas till glädje. Det bubblar till i min kropp.

Så de satte sig i den gröna Saaben och åkte till ännu ett barnhem. Den är gången i Alingsåstrakten. När de kommer fram och Morgan förstår säger socialtanten: ”Vad skulle jag göra, du ville ju inte följa med.”

När tar kriget slut?

Det har gått bra för Morgan Alling. Han har, som man brukar säga, gjort om sina vidriga erfarenheter till styrka och han har varit med i TV-programmet Det blir bättre där framgångsrika svenskar berättar om hur de tagit sig långt trots svåra barndomsförhållanden. Det är bra. Men jag tänker på alla dem som det inte går bra för.

Alla de som ger efter för socialtanten eller fosterpappan eller den egna mamman eller vem det nu kan vara som sitter på deras axel och väntar på att det ska gå åt helvete.

Det är fruktansvärt svårt att välja rätt för för den som varit utsatt för svåra övergrepp. Varje situation är ett vägskäl. Ingenting är självklart. Den som varit utsatt för övergrepp går ut i livet med ett felaktigt schema och det är inte alls enkelt att göra om. En del lyckas. Andra inte.

Kommentera

