På sidan tolv var jag fast

Jag läser Den store Gatsby. Tillsammans med Majgull Axelsson, Mons Kallentoft, Marie Lundström och en massa andra människor. Idag gjorde vi paus efter kapitel tre och bokpratade . Ett samtal i radiostudion och ett annat på Facebook.

För min del är jag helt fascinerad av bildspråket i F Scott Fitzgeralds roman om 20-talets New York. Först upplevde jag texten pladdrig med onödigt överlastade bilder men efter sidan 12, där bokens berättare Nick anländer till sin släkting Daisy och förs in i huset av Daisys make Tom, var jag fast:

”Det enda helt orörliga föremålet i rummet var en enorm soffa i vilken två unga kvinnor höll sig svävande som i en luftballong som ligger för ankar. Deras vita klänningar krusade sig och fladdrade som om vinden just fört dem tillbaka efter en kort färd runt huset.”

Och styckets avslutning:

”Vinden dog ut omkring oss i rummet och de två unga kvinnorna seglade långsamt ner till golvet.”

Bilden av Daisy och hennes väninna fröken Baker kommer att följa mig genom hela boken. Den blir liksom själva grundbilden av kvinnorna som kommer att färga allt de gör. Om det är ett medvetet drag av Fitzgerald så är det rasande skickligt.

En annan läsare skrev om lugnet i berättandet, trots de kraftiga spänningar som finns mellan karaktärerna. Det fick mig att tänka på när Tom besöker sin älskarinna och en enda saktmodig mening beskriver situationen för älskarinnans make:

”Javisst, sa Wilson genast och gick mot det lilla kontoret där han omedelbart smälte samman med de grå cementväggarna.”

Som sagt, rasande skickligt. Nästa lördag klockan 8:00 gör vi paus efter kapitel sju och pratar vidare.

Lundströms bokradio 6 oktober 2012 med samtal om Gatsby och en massa annat kul

Lundströms bokradio på Facebook

Kommentera

