Jag satt hellre på trappan och skar äppelbåtar till mina barn

Lyckliga i alla sina dagarJag håller med henne om nästan allt. När mina barn var små kände och tänkte jag precis så; att tiden med barnen är viktigare än allt annat. Jag hade aldrig vetat att det var så. Men plötsligt visste jag, när jag satt där med den lilla kroppen i min famn, att något viktigare än detta finns inte.

Jag minns hur återgången till jobbet kändes som en dödsdom. Hur jag hatade att släpa mina ungar ur sängarna och lämna dem till andra kvinnor som skulle ta hand om dem medan jag gick och gjorde ett jobb som plötsligt kändes så fruktansvärt oviktigt.

Jag var alldeles ensam om detta. Ingen omkring mig kunde förstå hur jag tänkte. Jag som hade utbildning och ett spännande jobb, ville jag inte ut i vuxenvärlden igen? Nej, jag satt hellre på trappan och skar äppelbåtar till barnen, drog dem på pulka, stekte fattiga riddare till kvarterets ungar, smyckade vår lilla trädgårds enda träd med påskfjädrar eller byggde hundra snölyktor.

Dessa sysslor räknas nu inte som produktiva ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. En god samhällsmedborgare var jag bara om jag slet ungarna ur sängen och transporterade iväg dem till dagis där andra personer, avlönade med de mina skattepengar, skar äppelbåtar till och byggde snölyktor med mina barn medan jag skötte mitt avlönade arbetet så att jag kunde betala min skatt för att avlöna de personer som…..

Ja ja, mina ungar hade det bra på dagis. Den som förlorade på ekvationen var jag. Och vem har sagt att livet blir som man önskar? Oftast är det inte så. Men jag gillar Nina Björks bok därför att den ställer frågorna som tvingar sig bakom och förbi det samhällsekonomiska ”Så här är det och inget annat är möjligt”

Är boken utopisk? Ja, kanske det. Så bra!

 

Kommentera

