En handfull regn

En handfull regnJag läste den här boken för att jag visste att den handlade om ett självmord. Jag förstår att bokens första två tredjedelar behövs för att göra historien hel, ändå skyndade jag otåligt igenom barndomsbeskrivningarna och uppväxtskildringarna. Jag ville fram till den punkt där dödsbudet kommer.

Jag ville veta. Hur reagerade han? Hur kände han? Hur tänkte han? Fanns det någonting här som jag kunde känna igen mig i?

Ja, på sidan 184. Jag läste det igen och igen:

”De flesta av oss förunnas inte särskilt många vänner här i livet. Vi kan lära känna en massa människor, vi kan träda in i och ut ur förhållanden och umgängen, vi kan få ett nätverk med bekanta som känns rikt och stabilt. Men till sist, när det väl räknas, är det inte många som står oss så nära att vi kan kalla dem vänner och ge någon fördjupad innebörd åt ordet. Hur ska någon egentligen kunna förvänta sig att vi ska uthärda att just en av dessa få dyrbara vänner väljer att överge allt, att lämna oss för något okänt, att sätta sitt hopp till hopplösheten? Hur ska någon kunna acceptera att just den som man blev till tillsammans med, den i vars sällskap man skrattar varje gång man skrattar, den inför vars blick det man skapar blir till, väljer frånvaro och tystnad. Vad säger det om hållbarheten i våra föreställningar om världen? Vad säger det om vänskap? Vad säger det om vår otillräcklighet?”

I bokens avslutande tredjedel har jag klistrat fullt av små post it-lappar i olika färger. Stycken och meningar jag läst om och om igen eftersom de bevisar för mig att jag inte är ensam i mitt sorgliga universum.

Och till slut blir det kanske som Rådström skriver:

”Tiden arbetar envetet på. Av alla våra nakna känslor och hudlösa minnen blir förr eller senare något som liknar trädstammar där där årsring lagts till årsring och där de yttersta lagren av vind och väder, tid och tålamod gjorts till uthållig bark.”

One response to “En handfull regn

Kommentera

