Salpeter salmiak och kamfer

Husmoderns rådgivare_mediumI höstas hittade jag en mycket vacker bok i skatten min mormor lämnade till mig. Husmodens rådgivare från 1929, utarbetad av Kerstin Wenström. På sidan 91 får vi lära oss att tillverka en hemgjord barometer:

En klar glasflaska fylles med 30 gr. ren alkohol, 1 gr. salpeter, 1 gr. salmiak och 4 gr. kamfer. Vid vackert väder förblir vätskan klar, vid föränderlig väderlek visar den små flagor i mitten. Vid storm och regn uppstår en orolig rörelse i flaskan

Sen har vi naturligtvis den dagliga städningen av sovrummet:

I ett sovrum bör man helst ha linoleum eller ock fernissat eller målat golv som varje dag kan tvättas av. Man kan därvid betjäna sig av en s.k. lavang- eller golvborste med långt skaft. Endast vi den regelbundet återkommande veckostädningen knätvättas golvet.

Skönt!

Nå, men hur är det med enveten öronvärk? Har Husmoderns rådgivare någon bot för mina plågor?

Att emellanåt drypa het olja i örat eller att låta ångan från hett kamomilte intränga i örat medelst en omvänd tratt lindrar värken.

Den heta oljan hoppar jag kanske över men lite ånga kan väl aldrig skada? Däremot tror jag absolut att jag ska prova huskuren mot ryggskott. Det kan bara inte bli fel!

Den, som har benägenhet för ryggskott, kan undvika detta genom att bära en påse med svavel på korsryggen. Påsen uppdelas i smala vertikala rännor, i vilka svavelblomma eller svavelbitar fyllas.

Kommentera

