Vi som blev kvar

Minneslunden Badelunda 3Sedan den 11 december 1959 har 252 människor i Köping begått självmord.  Just den där decemberdagen 1959 var det Marianne Lindberg de Geers pappa som tog sitt liv. Han var en sträng röntgenläkare på sjukhuset i Köping och han sköt sig i familjens lägenhet. Marianne var 13 år. Hon hamnade i Jönköping sen och hon har aldrig återvänt till Köping, Inte förrän nu.

I del 3 av Konstkuppen beger hon sig till Köping för att göra en konstverk med utgångspunkt i faderns självmord. Jag vet inte om det beror på att jag själv har förlorat en älskad människa i ett självmord men det var ett djupt rörande program.

Och det blir så tydligt, det som också är min erfarenhet; hur väldigt svårt det är att prata om självmord. Det var svårt 1959 och det är svårt 2013. Först när vi möter en annan närstående till någon som tagit sitt liv blir det möjligt att slappna av. Marianne Lindberg säger att det är lite som att vara invandrare från ett främmande land. Bara någon annan från samma land kan förstå vad man pratar om, vad det är man har varit med om.

Det är inte så enkelt att hitta litteratur om självmord. Jag läste ganska nyss En handfull regn av Niklas Rådström, där han skriver om sin bäste väns självmord. Jag har precis idag insett att det finns en ganska ny reportagebok om självmord. När någon tar sitt liv av Alfred Skogberg, som recenserats av Kristian Lundberg i Expressen Den är nu på väg hem till mig och jag lovar att återkomma när jag läst.

Avsnittet av Konstkuppen med Marianne Lindberg de Geer ligger kvar på SVT Play i åtminstone någon månad till.

Delar av min egen erfarenhet finns beskrivet här 

Kommentera

