Vad såg Karin Boye om vår tid?

karin_boye_kallocain_storKarin Boyes Kallocain utspelar sig på 2000-talet. Jag har läst både 1984 och Du sköna nya värld så nu är det dags att jag tar mig an Kallocain.

I min gamla kursbok från litteraturvetarstuderna; Litteraturens histora i Sverige (Norstedts), läser jag att Kallocain är den första och enda betydelsefulla antiutopiska science fiction-romanen på svenska. Vidare att den är inspirerad av nazismens och kommunismen totalitära, vetenskapligt styrda skräckvälden.

På Karin Boye-sällskapets webbplats läser jag att Kallocain

…är en skrämmande profetia om vad som kan hända, om en stat skulle styras av ett tekniskt fulländat kontrollsystem, där individen ständigt kan övervakas.

Den fullständiga historien om mig

Beskrivningen får mig att minnas TV-serien Black Mirror och speciellt den del som heter The Entire History of You. Den beskriver en inte alltför avlägsen framtid där större delen av mänskligheten har en liten pryl inopererad bakom ena örat. Via den registreras allt en person gör, ser eller hör. Varenda minne kan sedan spelas upp, antingen privat eller på en skärm så att även andra människor kan se. Inspelningarna används på en mängd olika sätt, till exempel som en slags referenser när någon söker ett nytt jobb.

Historien i Black Mirror gav mig en kraftig känsla av klaustrofobi och jag kunde inte undgå att se likheter med vår tids ständiga dokumenterande av livet i form av bilder, ljud, statusuppdateringar och filmsnuttar. Som vi utan tvekan publicerar offentligt på internet. Det var ingen som tvingade människorna i  The Entire History of You heller, den lilla inspelningsmanicken var frivillig. Men de som inte hade den ansågs suspekta, som om de inte hade något liv eller att de hade hemska saker att dölja.

Nå, jag tror att vissa människor har en förmåga att se vartåt det lutar, vart våra beslut kommer att leda oss. Det ska bli spännande att läsa Kallocain och få reda på vad Karin Boye såg om vår tid.

Länk till Karin Boye-sällskapets webbplats

Läs mer om Black Mirror på Wikipedia

 

Kommentera

