Den värld som blev min

Efter självmordetJag läser en norsk bok om självmord och inser att jag saknar de andra invånarna i det nya land jag hamnade i. Jag längtar efter att slippa hålla ryggen rak för att inte oroa min omgivning. Längtar efter att slippa driva mig så obarmhärtigt hårt med en aldrig sinande ström av nya arbetsuppgifter för att inte drunkna i den bottenlösa saknaden.

Längtar efter att få känna som mamman i boken Efter självmordet – vägen vidare. Hon som till slut bestämde sig för att träffa andra efterlevande och efteråt berättade:  

”Det är första gången sedan min dotter dog för tre år sedan som jag har känt mig normal tillsammans med andra människor – så normal som jag tidigare trodde att jag var.”

Det har gått tre år och 235 dagar sedan han som var min människa tog sitt liv. Man kan tycka att det är en lång tid. Att jag borde vara färdig, liksom. Jag kan tycka det själv också. Men nej. Saknaden kommer i vågor. Sköljer över allt. Värre nu än någonsin. Kanske för att jag nu, trots allt, verkar ha lärt mig att simma.

Jag biter mig krampaktigt fast i världen sådan den var innan, för att bevisa att jag är densamma. Att världen är densamma. Men det är ju inte sant. Det blir bara skal.

4 responses to “Den värld som blev min

  • Eva Gustafsson

    Densamma – nej världen är inte densamma. Kanske är den annorlunda? Måste det vara sämre, kan det inte bara vara annorlunda?
    Har du läst Nessers Styckerskan från lilla Burma? En deckare men den handlar väldigt mycket om sorg och om att hitta livet igen. Älskar monologen på sidan 112! Oj, 112 det är ju nödnumret- månne en tillfällighet!?/ kram Eva g

  • Eva Gustafsson

    Det är mycket svårt. Kram

Kommentera

