Blanche och Marie gör mig sällskap på träningen

Marie Curie i labbet

Marie Curie i labbet

Jag började med Ett annat liv. Därefter tog jag itu med Kapten Nemos bibliotek och Liknelseboken. Just nu har jag sällskap på träningen av Blanche och Marie i boken Boken om Blanche och Marie – en kärleksaffär. Jag har helt enkelt fastnat hos P. O. Enquist. Jag rör mig in och ut i det här författarskapets vindlingar, fascineras av hur de olika berättelserna hakar i varandra och hur Hjoggböle och Västerbotten blir en slags flotte varpå berättelserna färdas.

I Liknelseboken återkommer författaren ständigt till sin misstanke om att han inte förmår skriva om kärleken. Ändå är det just om kärleken jag läser.

Berättelsen om Blanche Wittman och Marie Curie behandlar kärleken på så många olika plan. Kärleken till kallet och uppgiften men framför allt det allra svåraste, det som handlar om lust, beundran, rädsla och längtan efter en famn att vila i, någonstans att höra hemma. Marie tror inte på någon kärlek för egen del. Hon är, säger hon själv, frostskadad i själen. Uttrycket återkommer gång på gång och jag vet precis vad hon menar.

När Blanche tecknar ner sina minnen och sina iakttagelser om Marie, om sig själv, om de hysteriska kvinnorna hon levde med på mentalsjukhuset La Salpêtrière och om läkaren J M Charcot är Blanche en torso med huvud och en arm. Hon tillbringar sina dagar i en specialbyggd trälåda, amputerad på grund av de skador hon fått av att arbeta med de radioaktiva material som var Maries forskningsområde.

Jag är halvvägs in i berättelsen. Blanche redogör för Maries kärlekar och beskriver hur Maries make, Pierre Curie, blir överkörd av en hästdroska och dör. Hon skriver:

….och Marie gick in i den grå sinnesjukdom som är sorgen.

Jag vet också vad det innebär.

Kommentera

