Jag vill gå vilse

Gå vilse en fälthandbokDet här är en lånebok. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka den. Jag vill ha den vid sängen. Jag vill öppna den när jag vaknar mitt i natten och undrar vad jag håller på med.

Jag vill läsa igen och igen om hur världen är blå i ytterkanterna och i djupen och hur detta blå är ljus som har gått förlorat. Den blå färgen som vi aldrig kan färdas till utan som bara finns i avståndet.

Jag vill läsa om sköldpaddsmannen som hade två val: stanna i sängen eller kliva upp och be om hjälp.

Jag vill läsa om en hustru och mor som sitter ensam i kvällningen och inte längre behöver ta hänsyn till någon. Hon kan vara sig själv, för sig själv.

Den engelska titeln på Solnits bok är A Field Guide to Getting Lost. Hon skriver:

Det som man inte alls vet vad det är kan ofta vara just det man behöver hitta och för att hitta det behöver man gå vilse. Det engelska ordet ”lost” kommer från fornnordiskans ”los” som betyder hemförlovning av en armé. Det här ursprunget ger en bild av hur soldater faller ur ledet och far hem, av en vapenvila med hela världen. Det bekymrar mig att många människor aldrig hemförlovar sina arméer, aldrig beger sig bortom det de redan känner till.

Jag vill gå vilse.

Kommentera

